پیاده‌روی در بهشتی به نام سوباتان

پیاده‌روی در بهشتی به نام سوباتان

روستای سوباتان (به تالشی: سوتون، Sowton) در شمال غربی شهرستان تالش واقع شده است. به گفته‌ی گردشگران، گویی اینجا تکه‌ای از بهشت بوده که به اشتباه روی زمین فرود آمده است. اگر تابستان‌ها به این منطقه سفر کنید با زمین‌های پوشیده از علفزار، گل و چشمه‌های گوارا مواجه خواهید شد. در میان این همه زیبایی، گله‌های اسب را مشاهده خواهید کرد که لابه‌لای علف‌های سرسبز و هوای مه‌آلود مشغول چِرا هستند. اگر فکر می‌کنید که کلبه‌های قدیمی و چوبی متعلق به کارتون‌های دوران کودکی یا تصویرسازی‌های فانتزی‌اند، بهتر است نگاهی به عکس‌هایی که گردشگران از روستای سوباتان می‌اندازند داشته باشید. اینجا پُر است از کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی که از درون‌شان می‌توان به مناظر بی‌نظیر و بکر چشم دوخت.

گله‌های اسب در سوباتان

بسیاری از کسانی که به دیدن روستای سوباتان می‌آیند در برخورد اول بسیار جا می‌خورند، زیرا باورشان نمی‌شود هنوز منطقه‌ای بکر در ایران باقی مانده باشد. در این روستا خبری از دکل‌های برق و آنتن موبایل و همچنین آلودگی صوتی ماشینی نیست. سوباتان بهترین مکان برای دوری جُستن از شهر و استراحت کردن فارغ از دغدغه‌های روزمره است. اگر تا همینجا کنجکاو شدید که در مورد این روستا بیشتر بدانید، با سایت تفنگچی همراه باشید.

روستای سوباتان

جغرافیای طبیعی روستای سوباتان

روستای سوباتان از دریا حدودا ۲۵۰۰ متر ارتفاع دارد. به همین خاطر اگر در فصل های سرد مانند زمستان برای دیدن ِآن به تالش سفر کنید، با سرمای بی سابقه‌ای مواجه خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم برای بوم‌گردی و طبیعت‌گردی در فصل تابستان به این روستا بروید. در تابستان می‌توانید از دشت‌های شقایق سوباتان لذت ببرید و از آنها عکاسی کنید.

دشت شقایق سوباتان

اگر برایتان سوال است که نام این منطقه چطور «سوباتان» انتخاب شد، باید دو روایت مختلف را در بشنوید. برخی افراد می‌گویند سوباتان به معنای «محل غرق شدن» است؛ «سو» در زبان ترکی به معنای «آب» می‌باشد و «باتان» هم به محل غرق شدن اشاره می‌کند. اما روایت دوم می‌گوید که سو در زبان تالشی به معنای گلپر است. «وتون» به معنای روییدن است و وقتی این دو کلمه را کنار هم می‌گذاریم می‌توانیم این روستا را محلی برای روییدن گلپر در فصل تابستان بدانیم. نام این منطقه در ابتدا سوتون بود که به مرور زمان به سوباتان تغییر کرد.

روستای سوباتان

اگر دوست دارید به منطقه‌ای سفر کنید که خبری از برق و گاز در آن نیست و به جای صدای ماشین‌ها و ساختمان سازی صدای مردمان عشایر و دام‌ها را بشنوید، سوباتان مکان خوبی برای وقت گذراندن است. خانه‌های چوبی مردم، بخش مهمی از بافتِ سنتی و جذاب سوباتان را تشکیل می‌دهند. عشایر هنوز در چادر های سیاه زندگی می‌کنند و گروهی از آنها خانه‌های خشتی دارند. این جاذبه‌ها در کنار کوه‌های سر به فلک کشیده و زمین های تماماً سبز و بکر، آرامش را به رگ‌های مسافران تزریق می‌کنند. اگر به تاریخ علاقه دارید می‌توانید سری به گورستان‌های هزار ساله سوباتان بزنید که نشان می‌دهند یکجا نشینی و زندگی در این منطقه بیشتر از هزاران سال دوام داشته است.

گورستان قوری دره – سوباتان

آدرس روستای سوباتان: چگونه به سوباتان برویم؟

روستای سوباتان در ۲۲ کیلومتری لیسار، ۳۶ کیلومتری تالش و ۲۱ کیلومتری دریاچه نئور واقع شده است. برای اینکه به آن برسید چند مسیر مختلف را می‌توانید انتخاب کنید. یکی از آن‌ها جاده تالش به سوباتان است. بخش‌هایی از این مسیر خاکی است. هنگام بارشِ باران شدید، ممکن است با خودرو در مسیر دچار مشکل شوید. بهتر است از یک خودروی شاسی بلند برای پیمودن این جاده در «فصل تابستان» استفاده کنید که میزان بارندگی کمتر است.

اگر قصد دارید از مسیر اردبیل به سمت روستای سوباتان حرکت کنید، می توانید از تهران به سمت اردبیل اتوبوس سوار شوید. پس از آن باید در روستای بودالو پیاده شوید و به واسطه ون‌هایی که در این منطقه وجود دارند به سمت سوباتان حرکت کنید. در مسیرتان حتما دریاچه نئور را هم مشاهده خواهید کرد. توصیه می‌کنیم که در صورت امکان این مسیر را برای رفتن به سوباتان انتخاب کنید، زیرا دردسرهای کمتری دارد.

پس از اینکه دریاچه نئور و زیبایی های نزدیک آن را مشاهده کردید، باید ۱۸ کیلومتر کوهپیمایی کنید (البته منظورمان کوهنوردی نیست). در این مرحله، با ابرهایی که تا میانه کوه پایین آمده‌اند، هم مسیر خواهید شد. کمی هم در طی مسیرتان گله‌های منطقه را از نزدیک مشاهده خواهید کرد تا در نهایت به سوباتان می‌رسید. اگر پیاده‌روی برایتان سخت است، باید بدانید که در طی مسیرتان چشمه‌های آب آشامیدنی، رودخانه و آبشارهای متعدد وجود دارند که می‌توانید نزدیک آنها استراحت کنید.

مسیر سوم تالش، آق اولار است. یک جاده آسفالت شده شما را به منطقه آق اولار می‌رساند. سپس باید از مسیر خاکی به سمت سوباتان حرکت کنید.

  • نکته: بهتر است برای مسیر حرکت خود حتما تجهیزات لازم را به همراه ببرید. همچنین در طی مدتی که در سوباتان اقامت دارید، نیاز به وسایل و تجهیزات مختلف دارید تا تجربه سفر دلنشینی داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد می‌ کنیم سری به فروشگاه تفنگچی بزنید و تجهیزات کمپ و طبیعت‌گردی‌تان را تهیه و بروز کنید.
دریاچه نئور

در سوباتان شب را چطور سر کنیم و چه بخوریم؟

بسیاری از مردم محلی پذیرای مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند هستند. شما می‌توانید برای چند شب، خانه‌ای را از آن‌ها اجاره کنید. البته بسیاری از گردشگران تجربه‌ی «کمپ کردن» را به اجاره خانه ترجیح می‌دهند. پیشنهاد ما هم به شما روش دوم است، زیرا خاطره‌ی دلنشین و نابی را در طول سفر برایتان رقم می‌زند. توجه کنید که حتما تمامی تجهیزات مخصوص کمپ را تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید.

در این منطقه مغازه‌ها و سوپر مارکت‌هایی وجود دارند که لبنیات تازه محلی می‌فروشند. همچنین رستوران‌های سوباتان غذاهایی با گوشت تازه گوسفندی برای شام و ناهار سرو می‌کنند. اگر طرفدار کباب هستید، حتما یک مرتبه غذا خوردن در این رستوران‌ها را تجربه کنید.

پیاده‌روی در بهشتی به نام سوباتان

در روستای سوباتان چه کارهایی می توان انجام داد؟

به جز کمپ کردن، چشیدن طعم غذاهای محلی، استراحت کردن و پیاده‌روی در دشت‌های بکر این منطقه، می‌توانید سری به جاذبه‌های دیدنی و طبیعی سوباتان بزنید. در اینجا همچون اکثر ییلاق‌های موجود در ایران، چشمه‌های آب طبیعی وجود دارد که خنک و گوارا هستند، حتی در فصل تابستان..! نام برخی از این چشمه‌ها نذیری بلاغی، نمندان بلاغی، ورزان بلاغی است.

یک آبشار دیدنی و تماشایی در روستای سوباتان وجود دارد که در چهار کیلومتری غرب آن واقع شده است. حتما از غار گنج خانه هم دیدن کنید. این غار در شمالِ شرقی منطقه سوباتان واقع شده است. مردم این منطقه اعتقاد دارند که در این غار گنج عظیم و مهمی پنهان شده است.

غار گنج خانه – سوباتان

سخن آخر

اگر تصمیم‌تان برای سفر به روستای سوباتان در تابستان امسال یا سال بعد جدی شده است، پیشنهاد می‌کنیم حتما از ابزارهای حرفه‌ای مخصوص طبیعت‌گردی در سایت ما دیدن کنید. هدف ما در تفنگچی این است که تجربه سفر لذت بخشی را برای شما به ارمغان آوریم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست تفنگچی