بنچ رست علم، هنر و مهارت تیراندازی

بنچ رست علم، هنر و مهارت تیراندازی

از تیراندازی بنچ رست چه می‌دانید؟ بنچ رست یکی از زیر شاخه‌های رشته تیراندازی است که به خاطر نوپا بودن، اندکی ناشناخته مانده است. بسیاری از کسانی که وارد این رشته ورزشی می‌شوند باید در مورد تجهیزات اصلی و جانبی، تاریخچه، قوانین و شرایط آن اطلاعات دقیقی داشته باشند. بسیاری از ورزشکاران تنها برای سرگرمی و تفریح و گروهی دیگر با هدف کسب مقام و شرکت در مسابقات جهانی پا به دنیای جذاب ورزش بنچ رست می گذارند. شما جزء کدام گروه هستید؟ اگر هنوز هدف خود را مشخص نکرده‌اید، با این مطلب از سایت تفنگچی جهت آشنایی بیشتر با این رشته همراه باشید.

بنچ رست
بنچ رست

بنچ رست چیست؟

تیراندازی بنچ رست یکی از جمله رشته‌های زیر مجموعه‌ی تیراندازی در فضای باز یا اهداف میدانی است. تیراندازان می‌بایست از فواصل تعیین شده‌، با استفاده از تفنگ‌های بادی یا گلوله زنی (با توجه به نوع کلاسِ و استاندارد) و دوربین روی تفنگ برای شلیک به اهداف اقدام کنند. اهداف در تیراندازی بنچ رست سیبل‌های کاغذی متناسب با کلاس و استاندارد تعیین شده در قوانین هستند.

تفنگ بنچ رست باید روی پایه مخصوص قرار بگیرد. به این پایه‌ها رست گفته می‌شود. قوانین کلاسِ استاندارد هر رقابت تعیین می‌کند که رست‌ و کیسه شن انتهای تفنگ متصل به یکدیگر یا مجزا از هم باشند. کل تجهیزات روی یک میز قرار می گیرند. تیرانداز موقع شلیک و انجام تمرینات پشت میز قرار می گیرد. به همین علت نام این ورزش «بنچ رست» است.

داشتن تفنگ بنچ رست و ساعت‌ها تمرین به یک تیرانداز اجازه می‌دهد تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را جهت شرکت در مسابقات مهم و حساس بین المللی به دست آورد. یک تیرانداز بنچ رست باید نحوه کار کردن و بهینه‌سازی تفنگ‌های این رشته را بیاموزد و به نوعی پیش از شرکت در مسابقات حرفه‌ای به یک متخصص در بادخوانی و محاسبه‌گر بالستیک تبدیل شود. اکثر تیراندازان مهمات خود را به صورت دستی روی سلاح‌های گلوله زنی بارگذاری می کنند. این کار با توجه به بهینه‌سازی‌هایی که از قبل برای یک سلاح در نظر گرفته شده، انجام می‌شود. البته شایان ذکر است که در سلاح‌های ریم‌فایر بارگذاری دستی مهمات روی سلاح ابدا مجاز نیست. جالب است بدانید که در بنچ رست بادی از ساچمه های دقیق مانند ساچمه JSB استفاده می‌شود.

تفنگ بنچ رست بادی و سیبل استاندارد بنچ رست 25 متر
تفنگ بنچ رست بادی و سیبل استاندارد بنچ رست ۲۵ متر

تاریخچه بنچ رست

اولین بار در انتهای دهه ۴۰ بود که این رشته تیراندازی ورزشی پا گرفت. بعد از گذشت چند سال قوانین رسمی برای این رشته در نظر گرفته شد. انجمن هایی در برخی از کشور ها مانند کانادا، نیوزلند، استرالیا و … به صورت رسمی تشکیل شدند که تحت عنوان‌های IBS و NBRSA شناخته می‌شوند.

در دهه ۹۰ میلادی بود که رشته‌های ریم‌فایر و بادی ایجاد شدند. از آن زمان به بعد مسابقات متعددی بین کشور های اروپایی، آفریقای جنوبی، استرالیا و آمریکا برگزار شد. در حال حاضر استفاده از تفنگ‌های کالیبر کوچک و بادی در مسابقات این رشته بسیار رایج شده است.

مسابقه بنچ رست
مسابقه بنچ رست

رشته ها و کلاس های بنچ رست

بنچ رست بادی، ریم فایر و سنتر فایر، کلاس‌های مختلفی دارند. تمامی این رشته‌ها زیر نظر فدراسیون جهانی ِاین رشته نیستند. به عنوان مثال، این سازمان فقط تفنگ های HV و LV را در این رشته استاندارد می‌داند. از جمله کلاس‌های دیگر این حوزه می‌توان به کلاس‌های ۱۰۰۰ و یا ۵۰۰ یارد، هانتر کلاس، جمع تیر یا Group Shooting، ریم فایر برای سلاح های کالیبر کوچک و … اشاره کرد.

تیراندازی بنچ رست در رشته‌های مختلف انجام می‌شود. «بنچ رست سنتر فایر» در سطح جهانی برگزار می‌شود. مسابقات این رشته تحت نظارت «فدراسیون جهانی تیراندازی بنچ رست» که به صورت مختصر WBSF نامگذاری شده است، انجام می‌شود. در این نوع مسابقات از تفنگ‌های گلوله‌زنی استفاده می‌شود. مسابقات در سایر رشته‌ها یعنی ریم فایر ۵۰ متر و ۲۵ متر که با تفنگ بادی انجام می شوند، تحت نظارتِ «فدراسیون بنچ رست ریم فایر و بادی WRABF» هستند.

مسابقات جهانی بنچ رست بادی 2019 به میزبانی آفریقای جنوبی
مسابقات جهانی بنچ رست بادی ۲۰۱۹ به میزبانی آفریقای جنوبی

ورود بنچ رست به ایران

بنچ رست در ایران بسیار نوپاست؛ چرا که تقریبا کمتر از ده سال است وارد کشورمان شده است (از سال ۹۳). در ایران بدلیل وجود قوانین حمل و نگهداری سلاح، بنچ رست تفنگ بادی و تا حدودی ریم فایر اجازه برگزاری مسابقات را دارند. اولین بار در استان گلستان بود که نخستین مسابقات بنچ رست بادی برگزار شدند. پس از آن انجمن تیراندازی بنچ رست در ایران آغاز به کار کرد. هم اکنون این رشته ورزشی به صورت انجمنی اداره می شود و مسابقاتی که در داخل کشور برگزار می شوند تحت نظارت این انجمن قرار دارند.

انجمن بنچ رست ایران از سال ۲۰۱۵ به صورت رسمی به عضویت فدراسیون جهانی ریم فایر و بادی WRABF درآمد. از آن تاریخ به بعد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه به وجود آمد که توانست روی کشف استعدادهای تازه و آشنا کردنِ علاقه‌مندان به این رشته‌ اثرگذار باشد. در ایران مسابقات بنچ رست در کلاس‌های WRABF و نیز مسابقات ۵۰ متر، ۷۵ یارد و ۱۰۰ یارد تفنگ بادی توسط چند انجمن فعال مانند IRBR ، IRBRS و IRBFA  برگزار می شوند. انجمن تیراندازان بنچ رست ایران (IRBRS) عضو رسمی فدراسیون جهانی بنچ رست تا کنون دوبار موفق به اعزام تیم تیراندازی بنچ رست ایران به مسابقات جهانی شده است و تا تاریخ نگارش این مطلب در حال آماده‌سازی تیم بنچ رست ایران جهت اعزام به مسابقه جهانی بنچ رست ۲۰۲۳ به میزبانی جمهوری چک می‌باشد.

IRBRS نماینده ایران در فدراسیون جهانی بنچ رست
IRBRS نماینده ایران در فدراسیون جهانی بنچ رست

تجهیزات بنچ رست

آشنایی با تجهیزات بنچ رست پیش از حضور در باشگاه بنچ رست ضروری است. تجهیزات بنچ رست در رشته‌های مختلف سنترفایر، ریم فایر و بادی مشابه یکدیگر هستند، اما برای هریک از این رشته‌ها به صورت تخصصی و جداگانه باید تفنگ تهیه کنید. با توجه به قوانین هر مسابقه، ساختار هر یک از تجهیزات می‌تواند با دیگری تفاوت‌های جزئی داشته باشد. برای اینکه کار شما را  آسان‌تر کنیم سعی کرده‌ایم به اطلاعات و تجهیزات موجود در بازار داخل ایران اکتفا کنیم و از ذکر برند‌ها و مدل‌های خارج از دسترس خودداری نماییم.

باشگاه تیراندازی بنچ رست
باشگاه تیراندازی بنچ رست

اولین و مهمترین وسیله در رشته بنچ رست، تفنگ است

انتخاب سلاح یا تفنگ بادی برای تیراندازی بنچ رست بسیار حائز اهمیت است. اهمیت ِنوع تفنگی که انتخاب و خریداری می‌کنید، موقع تمرینات مشخص می‌شود. شما می‌توانید در بازارهای داخلی اقدام به خرید تفنگ‌های مدل اشتایر، ایرآرمز، توماس، فینورک، FX airgun و دی‌استیت کنید. خرید تفنگ باید با توجه به کلاس مسابقاتی که در آن شرکت می‌کنید انجام شود. در ایران تفنگ‌های بادی در کالیبرهای ۴.۵ و ۵.۵ با حداکثر قدرت ۴۲ ژول مجاز می‌باشد.

برای انتخاب تفنگ مناسب، بهتر است به میزان مبلغ پولی که در اختیار دارید، هدف و سطح فعالیت‌تان دقت داشته باشید. اگر به تازگی این ورزش را آغاز کرده‌اید و علاقه دارید در باشگاه‌ها به صورت ماهانه یا هفتگی با سایر تیراندازان رقابت کنید، خرید محصولات برند آیر آرمز بهترین گزینه‌ای است که می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم.

دوربین تفنگ

اگر در بنچ رست بادی و ریم فایر پنجاه متر شرکت می کنید، دوربین با زوم ثابت و قابلیت بزرگنمایی ۳۶ برابر انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌آید. سایر دوربین های موجود در بازار همچون سایترون ۴۲×۳۶ یا سایترون ۴۲×۳۶ BDR، لئوپولد ۴۵×۴۵ و Weaver T36 برای خرید در بازار ایران موجود هستند. البته لزومی ندارد خود را به مدل‌هایی که گفته شد محدود کنید و می‌توانید از دوربین‌های معمولی که حداقل بزرگنمایی لازم را ارائه می‌دهند استفاده کنید. برند‎های نیکو استرلینگ، هاوک، دیسکاوری، ورتکس و .. دوربین‌های مختلف با مدل‌های متنوع ارائه کرده‌اند که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. یادتان باشد که باید موقع خرید به رتیکل‌های مورد استفاده برای تیراندازی در این رشته، شفافیت و همچنین کیفیت لنزها نیز توجه داشته باشید.

تفنگ بادی در بنچ رست
تفنگ بادی در بنچ رست

پایه دوربین تفنگ

داشتن پایه برای قرار دادن دوربین‌ها حین استفاده از تفنگ ضروری است. به علاوه، ساختار و کیفیت پایه‌های دوربین تفنگ بسیار مهم هستند، زیرا موقع نصب و استفاده از دوربین ِتفنگ، دقیق‌ترین تنظیم ممکن را به شما ارائه می‌دهد. پایه‌های دوربین در ارتفاع‌های مختلف متوسط، کوتاه و بلند ارائه می‌شوند.

رست و ریربگ

در بنچ رست برای مهار تفنگ و به حداکثر رساندن دقت در تیراندازی از رست و ریربگ استفاده می‌شود. این تجهیزات روی میز و زیر تفنگ قرار می‌گیرند. رست زیر قسمت جلوی تفنگ و ریربگ قسمت عقب تفنگ قرار می‌گیرند.

رست و ریربگ در بنچ رست
رست و ریربگ در بنچ رست

بادنما

یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در تیراندازی تشخیص جهت و تخمین سرعت باد است. اگر در تیراندازی دقیق‌ترین تفنگ و مهمات را هم بکار بگیرید مادامی که جهت و سرعت باد را هنگام شلیک بدرستی محاسبه نکرده باشید نباید انتظار نتیجه مطلوب داشته باشید. بادنما ابزاری برای تشخیص جهت و نخمین سرعت باد در میدان تیراندازی می‌باشد که هر تیرانداز حرفه‌ای برای رسیدن به بهترین نتیجه به آن احتیاج دارد.

بادنما در بنچ رست
بادنما در بنچ رست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست تفنگچی