روستای آبنیک

آبنیک طبیعتی بکر برای گردش یکروزه

اگر ساکن تهران هستید و قصد دارید برای آخر هفته یک مکان ویژه برای تفریح و گردشگری انتخاب کنید، روستای زیبای آبنیک می‌تواند یک انتخاب عالی برای این طبیعت‌گردی باشد. روستای آبنیک نگین رودبار قصران و یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شمیرانات می‌باشد.

رودخانه آبنیک

اماکن سیاحتی و زیارتی

  • امامزاده ابراهیم (ع)
  • امامزاده طیب و موسی (ع)
  • مقبره شهدای گمنام بام آبنیک
  • پل تاریخی آبنیک
  • کوه معروف جانستان و قله خرسنگ (به گویش محلی: جانستون)
  • آبشار آبنیک
  • غار بیوک آقا

بقعه امامزاده ابراهیم (ع)

امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام علی بن موسی الرضا (ع) می‌باشد. وجود این اماکن مذهبی در روستا باعث شده تا علاوه بر جاذبه های طبیعت‌گردی و گردشگری، هر روزه گردشگران و مسافران علاقمند لحظاتی را در جوار این حرم مطهر بگذرانند.

امامزاده طیب (ع)، امامزاده موسی (ع) – مقبره شهدای گمنام بام آبنیک

امامزادگان طیب (ع)، موسی (ع) و مقبره شهدای گمنام در روستای آبنیک که یکی از جاذبه های طبیعت‌گردی این روستا به شمار می رود. این مکان سیاحتی و زیارتی در بالای تپه‌ی بام آبنیک معروف به کوه  زیارت واقع شده است. بام آبنیک از سال ۱۳۸۲ میزبان سه شهید گمنام دفاع مقدس می‌باشد.

بقعه امام‌زاده موسی (ع) آبنیک
بقعه امام‌زاده طیب (ع) آبنیک
مقبره شهدای گمنام بام آبنیک

پل تاریخی آبنیک

این پل زیبا طبق سنگ نوشته‌ای که دو طرف قوس آن قرار دارد در تاریخ ۱۳۲۰ هجری شمسی و در زمان پهلوی اول بر روی رودخانه آبنیک ساخته شده است.

پل تاریخی روخانه آبنیک
پل تاریخی روخانه آبنیک

آبشار آبنیک

پس از عبور از راه اصلی روستا به مسیر این آبشار که یک راه خاکی است وارد می‌شوید. این راه خاکی برای خودروها از سواری تا وانت مناسب است. اگرچه برخی از بخش های آن ناهموار می‌باشد ولی در مجموع راه خوبی است و پایان این را ه به رودخانه می‌رسد.

وسایل لازم با توجه به فصل سال متفاوت است اما وسایل اصلی مانند لباس مناسب، کفش مناسب طبیعت‌گردی، عصای کوهنوردی و کوله وسایل را همراه داشته باشید.

از این مکان تا آبشار حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی دارد و مسیر نسبتا پرپیچ و خم و زیبایی پیش روی شما می‌باشد. آبشار آبنیک حدود ۸ متر ارتفاع دارد و بسیار پرآب است. تا جایی که در زیر آن حوضچه ی بزرگ پر آبی تشکیل شده است که در فصل تابستان می‌تواند جای خوبی برای شنا باشد.

آبشار آبنیک

دشت جانستون و قله خرسنگ

از جاذبه های گردشگری و طبیعت‌گردی روستای آبنیک باید به دشت جانستان (در گویش محلی جانستون) اشاره کنیم که در شمال تنگه آبنیک قرار دارد. دشتی مسطح با چشم اندازی وسیع و طبیعتی دل‌انگیز که در بهار و تابستان بسیار زیبا و سرسبز است و در زمستان پوشیده از برف و یخ می‌باشد. در دشت جانستون چندین چشمه و یک سرچشمه بزرگ دائمی وجود دارد. با پیاده‌روی در دره آبنیک، عبور از رودخانه و طی کردن مسیری صخره‌ای که شیب نسبتا تندی دارد، بعد از حدود دو ساعت به دشت جانستون می‌رسید. این دشت مبدا حرکت کوهنوردان برای فتح قله‌های مرتفع جانستون و خرسنگ با ارتفاع بیش از ۳۹۰۰ متر می‌باشد.

دشت جانستون
قله خرسنگ

غار بیوک آقا

در مسیر دشت جانستون به سمت قله خرسنگ بعد از حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده‌روی به انتهای دشت می‌رسید. جایی که غار دست ساز بیوک آقا در دل کوه خودنمایی می‌کند.

غار بیوک آقا

[/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه

فهرست تفنگچی